×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«نظارت مطلوب» مهمترین رکن سلامت مالی است

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، هادی حیدری؛ معاون فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات در نشست تحلیلی ظرفیت‌ها و ملاحظات تنظیم‌گری و نظارت مطلوب با لحاظ بازنگری در مقررات مرجع پولی و بانکی که در سی و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین رکن سلامت مالی نظارت خوب است و نظارت خوب منجر به ایجاد موسساتی می‌شود که بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های محدودکننده نگران ورشکستگی آن‌ها نباشد.

وی ادامه داد: ارکان یک نظارت خوب بر اساس گزارش BIS دیجیتالیزه شدن فرآیندها، بررسی واسطه‌های مالی غیربانکی، در دسترس بودن منابع برای ناظران، توجه به تغییرات آب و هوایی، تحلیل مدل کسب و کاری بانک‌ها و تمرکز بر حاکمیت شرکتی (قاطع و مداخله‌گرایانه) است.

معاون فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات افزود: دو نهاد BIS و IFSP اصولی را برای بررسی قدرت قوانین بانکداری کشور‌های مختلف از نظر نظارتی در نظر گرفته‌اند و قانون بانکداری کشور‌ها را بر اساس این اصول با نمره ۱ تا ۴ امتیازدهی کرده‌اند. قانون جدید بانک مرکزی ایران مبتنی بر اصول نظارتی BIS امتیاز ۱.۷ از ۴ را می‌گیرد. قانون جدید بانک مرکزی طبق اصول IFSP نیز که یک نهاد برای کشور‌های اسلامی است، امتیاز ۱.۹ از ۴ دریافت می‌کند. در واقع اگر ۲۰ اصل برای نظارت موثر در قوانین پولی و بانکی وجود داشته باشد، قانون جدید بانک مرکزی تنها از حدود ۱۰ اصل پیروی می‌کند. حصول استاندارد‌های بین‌المللی برای قانون بانکداری کشور بسیار مهم است و بنظر می‌رسد ملاحظات دیگری را نیز باید در نظر بگیریم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.