×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

به گزاشر پایگاه خبری امتداد ،  کامران ندری؛ تحلیلگر اقتصادی، در اولین پیش نشست تخصصی همایش ملی راهبرد‌های اساسی برای مقابله با تورم در ایران گفت: برای حل مسئله رشد اقتصادی باید تورم را مدیریت کنیم. اگر تورم مهار نشود، سرمایه گذاری رخ نمی‌دهد. تحریم‌ها مهار تورم را با مشکل مواجه می‌کند. تشدید تحریم‌ها نیز باعث افزایش سطح تورم شده است.

 ندری بیان داشت: بانک مرکزی در تلاش برای تثبیت نرخ ارز اسمی است. بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و تثبیت نرخ ارز تا الان موفق بوده است.

 این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: برنامه مهار تورم در اقتصاد هزینه دارد. هزینه مهار تورم همیشه افت تولید و احتمالاً افزایش نرخ بیکاری در کوتاه مدت است. این موضوع غیرممکن است که کسی به دنبال کنترل نرخ تورم بدون آسیب به رشد اقتصادی باشد.
 وی اضافه کرد: در اقتصاد ایران باتوجه به اینکه ساختار تولید دولتی است، در مورد اشتغال مشکل کمتری داریم، هرچه بانک مرکزی اعتبار بیشتری داشته باشد، هزینه مقابله با تورم کمتر است.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: اگر بخواهیم وارد فاز کنترل و مهار تورم شویم، برای رسیدن به نرخ تورم بهینه در کوتاه مدت، باید اقتصاد هزینه‌ها را در کوتاه مدت تحمل کند.

 ندری در پایان تاکید کرد: برنامه‌های مهار تورم اثرات توزیع درآمدی هم دارد. اگر بخواهید کسری بودجه دولت را از طریق افزایش مالیات کاهش بدهید، قطعاً به یک سری گروه‌های اجتماعی فشار وارد می‌شود. مهار تورم در کوتاه مدت بر وضعیت اقشار آسیب پذیر هم تاثیر می‌گذارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.