×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ دی - ۱۳۹۷  
true
true
نقد فیلم سقوط شاهین سیاه در موزه

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی؛ “انتهای خیابان سرو” فیلم “سقوط شاهین سیاه” را در روز یکشنبه ۱۶ دی ماه به نمایش در آورد .

شایان ذکر است؛ کارگردان این فیلم ریدلی اسکات و محصول کشور آمریکا است. داستان این فیلم درباره ۱۲۳ تفنگدار ویژه ارتش امریکا است که به موگادیشو فرستاده می شوند تا دو ستوان ارشد ارتش سومالی را در عملیاتی برق آسا دستگیر کنند. اما در یک غافلگیری با خیل عظیمی از سربازان سومالی مواجه می شوند و جنگی سنگین آنها را زمینگیر می کند.

گفتنی است؛ این فیلم با حضور رامتین شهبازی منتقد سینما و تلویزیون ساعت ۱۸ در سالن هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد نقد قرارگرفت.

شهبازی در ابتدای جلسه نقد و بررسی فیلم سقوط شاهین سیاه گفت: این فیلم متفاوت است و نکته ای که وجود دارد این است که سازنده این فیلم اندیشمند است.

وی ادامه داد: این فیلم از معدود فیلم هایی است شهر پست مدرن را می سازد و به ما معرفی می کند.

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: در این فیلم با یک فیلم اندیشمند درباره جنگ مواجه هستیم و تا به حال طی جلسات نقد و بررسی که داشتیم این بهترین فیلم جنگی بود که مشاهده کردیم.

شهبازی با اشاره به اینکه در این فیلم در نگاه به جنگ با یک فیلم بدون ایدئولوژی و بدون عقده مواجه هستیم ، گفت: کارگردان این فیلم در طول فیلم به دنبال کشف فضا است.

وی با بیان اینکه فیلم دارای جهت گیری است اظهار کرد: گروهی به سومالی می روند و در آنجا نیرویی است که مردم را قتل عام می کند و در صحنه اول فیلم که تعدادی از کودکان از سوء هاضمه فوت کرده اند مواجه می شویم که فضا را رقت انگیز می کند.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: اما وقتی داستان شروع می شود نشان می دهد که جنگ به وسیله هر کسی که شروع شود، یک پدیده وحشتناک و شوم است.

شهبازی با بیان اینکه این فیلم در فاصله نیم ساعت ما را درگیر ماجرا می کند، افزود: تصاویری که در این فیلم استفاده شده، اقناع کننده است و اصلا ما را پس نمی زند اما وقتی وارد جنگ می شود، می بینیم قصد چیز دیگری است و قرار نیست همیشه امریکایی ها را قهرمان ببینیم.

وی تصریح کرد: فیلم بسیار پر حادثه است و درباره صحنه های جنگی فکر شده است و شما ریز حرکات را می بینید اما تک دیالوگ هایی دارد که خیلی مهم است.

این منتقد سینما و تلویزیون درباره داستان این فیلم گفت: وقتی آنها تصمیم به شلیک می گیرند نمی خواهند به مردم بزنند اما می بینند که انگار تفنگ دست همه وجود دارد و شلیک می کنند و قربانی مردم هستند.

شهبازی ادامه داد: در این فیلم هلکوپترهایی استفاده شده که سازنده آن گفته است که به هیچ وجه سقوط نمی کند اما می بینید که به راحتی آنها را سرنگون می کنند و اینها تازه می فهمند ماجرا چیز دیگری است و شکست را حس می کنند.

وی با بیان اینکه در این فیلم تمام پوچی جنگ را در قالب سربازی که در راه وظیفه شان کشته می شوند و نشان می دهد مخصوص ما نیست، می بینیم، افزود: همه سربازها دارای یک زاویه دید می شوند و جهان را پوچ می بینند اما همه آنها تا پای جان می جنگند.

این منتقد سینما و تلویزیون تاکید کرد: فیلم از لحاظ تکنیکی نیز خوب است و ما شهری را می بینیم که مردم آن محاصره شده اند و اینجاست که شهر و زمان هویت پیدا می کند.

شهبازی با اشاره به اینکه هر چه ماجرا جلو می رود قصه ابعاد جنگی خودش را نشان می دهد، گفت: فیلم با یک جمله از افلاطون شروع می شود اما به جرأت یکی از بهترین متن هایی که دیدیم چرا که به فیلم سنجاق نشده است.

وی اظهار کرد: در دل ماجرای این فیلم نگاهی وجود دارد که جنگ را بازسازی می کند و آنها می آیند که فاتح شوند البته در انتها فاتح هستند به دلیل برخورد یک کشور جهان سومی و یک کشوری که قدرت دارد.

شهبازی تاکید کرد: شکست در فیلم مشهود است و با همه امکاناتی که با خودشان می آورند اما مجبور می شوند که با یک قوطی علامت دهند.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه این فیلم پدیدارشناسانه است و تمام آن چیزی را که ساخته بر هم می زند، گفت: خط کم رنگی از داستان از ابتدای فیلم به جای می گذارد که بیننده را با خود درگیر کند و در این فیلم فراموش نمی شود که باید برای بیننده داستان تعریف کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این فیلم دارای نگاه است و قهرمان سازی امریکایی را در درون خودش نشان می دهد که ممکن است چقدر شکننده باشد و فرو بریزد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false