×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۵ آبان - ۱۳۹۷  
true
true
چهل سال تئاتر ایران بررسی شد

به گزارش  امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ مجموع نشست های چهل شاهد با هدف بررسی کارنامه چهل ساله هنر و ادبیات انقلاب اسلامی، به ایستگاه تئاتر رسید. این نشست با حضور رحمت‌الله امینی و سید حسین فدایی حسین از نویسندگان و پژوهشگران تئاتر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. رحمت الله امینی در این نشست گفت: انقلاب اسلامی باعث شد تئاتر هم مثل بقیه پدیده‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. تحولات تئاترنه از ۵۷ که از سال‌های پیش از آن آغاز شد و خود نمایش به معنای عام کلمه پدیده‌ای بود که در شناخت انقلاب و بسترسازی برای انقلاب موثر بود. موضوعات و مفاهیمی که در نمایش‌هایی به دوراز روال‌های رایج نمایش حتی بدون مجوز و زیر زمینی مطرح می‌شد بسترسازی‌هایی بود که در تئاتر انقلاب انجام گرفت. نمایش توانست در بستر تازه‌ای به نام انقلاب اسلامی فعالیت کنند وگونه‌های مختلفی از نمایش در بستر انقلاب بوجود آمد که از نظر فنی و ساختار همان چیزی بود که به نام تئاتر می‌شناسیم، اما محتوای بیان شده متناسب با فضای انقلاب بود. تئاتر بعد از انقلاب شیوه و روش متفاوتی را در محتوای نمایش بوجود آورد.

وی گفت: پدیده تئاتر در بدو ورود به کشور تحت تاثیر نگاه‌های گروه‌های چپ قرار داشت و تئاتری که بخشی از آن بستر ساز تئاتر انقلاب بود متاثر از نگاه چپ بود و آنچه در اوایل انقلاب رخ داد بخشی از همان نگاه بود. در ابتدای انقلاب نمایش‌هایی اجرا شد که از نظر نگاه محتوای انقلاب اسلامی نداشتند، اما نگاه مبارزه جویانه داشتند نمایش‌های بهزاد فراهایی، بهروز غریب پور و محمد رحمانیان از این جمله‌اند و در کنار این آثار، در حوزه هنری جریان جدیدی بوجود آمد و افرادی مانند فناییان، رسول ملاقلی پور، سعید کشن فلاح، فرج الله سلحشور، بهزاد بهزاد پور، مجید مجیدی و محمد کاسبی در حوزه هنری که آن روز‌ها حوزه هنر و اندیشه انقلاب اسلامی بود فعالیت کردند که برایشان اندیشه اسلامی مهم بود و یک حرکت جدید را آغاز کردند.

رحمت‌الله امینی در ادامه افزود: ما در نمایش بیش از دو هزار سال با درام دنیا فاصله داریم با این وجود می‌توانیم بگوییم توانستیم به سرعت درآن رشد کنیم. ما در دوران دفاع مقدس افرادی داشتیم که توانمند بودند علی منتظری با راه اندازی تئاتر فجر بچه‌های تئاتر دفاع مقدس را معرفی کرد. عزت الله مهروران، علی اکبر قاضی نظام، اسمعیل خلج و نصرت الله صیافی از کرمانشاه و رضا صابری از مشهد هنرمندان توانمندی بودند که از شهرستان‌ها بر خاستند و کار‌هایی خوبی را ارائه دادند. علی اکبر رادی در نمایش آهسته با گل سرخ اجرای موفقی در حوزه دفاع مقدس داشت. بعد از جنگ، نمایش پختگی لازم را بدست آورد و از نگاه تهیجی و تبلیغی به نگاه تحلیلی رسید. در نمایش بعد از جنگ آدم‌های شاخصی در ادبیات نمایشی مانند علیرضا نادری، محمد چرمشیر، حسین فدایی حسین و… ظهور کردند. امروز باید به آسیبب‌های جنگ با نگاه تحلیلی پرداخته شود. من به آینده تئاتر امیدوارم. خوشبختانه افراد بزرگی مثل مقام معظم رهبری در کشور هستند که نگاه عمیق و درونیشان نه تنها منفی نیست بلکه مثبت است. از نظر کمی در ادبیات نمایشی رشد خوبی داشته‌ایم. از لحاظ نمایشنامه نویسی رشد چشمگیری کردیم، ولی برای کشوری که انقلابش فرهنگی بود انتظارمان بیشتر است. دماسنج پیشرفت تئاتر است. اتفاق بدی که الان افتاده است این است که تمام اتفاقات تئاتری در تهران رخ می‌دهد و این پست رفت است. در حالی حتی در دوران جنگ تحمیلی این گونه نبود، اما امروز قبله آمال همه تئاتری‌ها تهران شده است.

سید حسین فدایی حسین در بخش دیگری از این مراسم گفت: تئاتر انقلاب اسلامی معرفی کننده انقلاب اسلامی است و به نوعی آن چه این گونه را در بر می‌گیرد گفتن از انقلاب اسلامی است و باید به این نکته توجه کنیم. آنچه به نظر من در حوزه تئاتر انقلاب قابل بررسی است نمایش‌هایی است که بعد فروکش کردن شور انقلابی هیجانات انقلاب شکل گرفت. نمایش‌های بعد از انقلاب نمایش‌های معرف انقلاب است. تئاتر به زمان محدود نمی‌شود. هنر می‌تواند مانا باشد و در هر زمانی حرفی برای گفتن داشته باشد. هنرمند باید حرف زمان خود را به گونه‌ای بزند که در هر زمانی قابل بیان باشد. در دوره ابتدای انقلاب آثار زیادی نداشتیم و اتفاق جنگ تحمیلی منجر شد که این تئاتر زمانی کوتاه داشته باشد. تئاتر اساسا تاثیر گذار است و مردم به آن علاقمند هستند و از آن استقبال می‌کنند و عام‌ترین هنرها، هنر تئاتر است. هنر باید مسئله اش، مسئله مردم باشد و به زبان مردم سخن بگوید تا با استقبال مردم مواجه شود.

وی همچنین اضافه کرد: اگر آن روند ادامه می‌یافت و استقبال می‌شد امروز وضعیت بسیار خوبی داشتیم. نمایش‌هایی که با موضوع جنگ تولید شده بسیاری در بحبوحه جنگ بود و این زمان طولانی دو گونه نمایش را شکل داد. نمایش‌های پشت جبهه که تبلیغی بودند و نمایش‌هایی که در جبهه اجرا می‌شد و در آن مقطع نمایش‌های جبهه خودش دو بخش بود، نمایش‌هایی از پشت جبهه که در جبهه اجرا می‌شدند و نمایش‌هایی که توسط رزمندگان در جبهه‌ها اجرا می‌شد که این گونه بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت. عمدتا این گونه را رزمندگان علاقمند به تئاتر اجرا می‌کردند و نکته جالب نمایش‌هایی که توسط این گروه‌های تئاتری اجرا می‌شد موضوعش جبهه نبود.

سید حسین فدایی حسین در ارتباط با این روزهای تئاتر گفت: قطعا باید در این نگاه تجدید نظر کرد که امروزه این اتفاق افتاده است، اما آن هنرمندان دیگر انگیزه این کار‌ها را ندارد. سیاست گذاران در رویکرد خود تجدید نظرکردند، اما بسیار دیر و درست زمانی که دیگر هنرمندان انگیزه کار در این رایطه را نداشتند؛ و امروز کسانی در مورد دفاع مقدس کار می‌کنند که اطلاعات دسته دوم از آن دوران دارند. در حالی که آن روز‌ها ما نگاهی دست اول از جنگ داشتیم و می‌توان به صراحت گفت: امروز ما تئاتر دفاع مقدس نداریم شاید خیلی‌ها ناراحت شوند، ولی من این را می‌گویم.مسئولین فرهنگی گمان می‌کنند اگر برای تئاتر هزینه شود برای افراد تئاتر هزینه شده است این هزینه برای افراد تئاتر نیست بلکه برای سرمایه گذاری برای فرهنگ آینده است و مخاطب تاثیر می‌گیرد و این تاثیر را در جامعه خواهیم دید. باید یک انقلاب در تفکر مسئولین فرهنگکی رخ دهد تا بتوانیم همچنان به تئاتر موفق در انقلاب و دفاع مقدس امیدوار باشیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false